Program partnerski - czyli jak zarabiać w domu

Wyobraź sobie, że od dziś zaczynasz prowadzić sklep internetowy. Pewnie od razu pomyślałaś: ale ja nie prowadzę działalności gospodarczej, nic sama nie produkuję, nie mam dostawców, nie mam miejsca na magazyn, nie mam doświadczenia, itp. Wyobraź sobie, że nie musisz. Wystarczy, że dołączysz do programu partnerskiego.


Kiedy sama zastanawiałam się nad możliwością pracy w domu, przyszedł mi do głowy pomysł otworzenia e-sklepu. Zaraz potem zaczęłam wyliczać przeszkody, jak te podane powyżej. Nie poddałam się jednak od razu i zaczęłam przeszukiwać internet, by znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Zupełnie przypadkiem natknęłam się na termin 'program partnerski' i zaintrygowana, sprawdziłam, co to jest.


Co to jest program partnerski?


Program partnerski to rodzaj marketingu, który ostatnio zyskuje w Polsce na popularności. Zasada jest bardzo prosta: pewna firma oferuje produkt lub usługę - firma poszukuje osób (tzw. partnerów), którzy opowiedzą o tym produkcie, czy tej usłudze, innym - kiedy produkt/usługa zostaje sprzedana, partner otrzymuje część zysków ze sprzedaży. Przypomina to trochę polecanie koleżance np. kremu, który według ciebie jest skuteczny i warto go kupić, z tym że jako członek programu partnerskiego za takie polecanie zarabiasz! Firma również zyskuje bo sprzedała produkt bez zbytniej inwestycji w reklamę.

Jak działa program partnerski?


Jako partner danej firmy lub instytucji, promujesz ją w internecie i polecasz innym użytkownikom. Jeżeli prowadzisz bloga lub masz swoją stronę internetową, możesz pisać recenzje produktów lub polecać swoim czytelnikom konkretne produkty Twojego partnera.

Skąd wiadomo, ze klient kupił z Twojego polecenia? Każdy zarejestrowany partner otrzymuje własny numer (id), który staje się częścią linku (tzw. linku partnerskiego) prowadzącego na stronę produktu, np.
www.przykladowy-sklep.pl/krem/pid=123

Każda osoba, która kliknie w Twój link jest przypisywana do Twojego konta, więc otrzymujesz prowizję od dokonywanych przez nią zakupów. Czasami ta prowizja jest wieczna, a czasem trwa określony czas, np. 30 dni od pierwszego kliknięcia. Określa to plik cookie, zapisywany w przeglądarce użytkownika. Minusem tego rozwiązania jest to, że "twój klient" może usunąć plik cookie lub kliknąć w link innego partnera i przez to zostać mu przypisany.

Fair play
Warto podkreślić, że cena ostateczna jaką zapłaci klient jest stała i określona przez reklamodawcę, czyli będzie taka sama, kiedy kupujący zakupi towar bezpośrednio w sklepie internetowy i kiedy kupi go za pośrednictwem linku partnerskiego. Niezrozumiałe jest, więc dlaczego są osoby, które usuwają id partnerów z linków, pozbawiając ich tym samym możliwości zasłużonego zarobku. Pewnie kieruje nimi zawiść. Sposobem na uniknięcie tego jest skracanie linków (tym samym ukrycie id partnera) przy pomocy darmowych programów, np. goo.gl. Powyższy przykładowy link: www.przykladowy-sklep.pl/krem/pid=123 wygląda następująco po skróceniu: goo.gl/ZCa19e

Nawet jeżeli nie masz swojego miejsca w sieci, wciąż możesz zajmować się promocją, np. poprzez umieszczanie linków partnerskich na forach internetowych (jeżeli pozwala na to regulamin), w stopce maila, w portalach społecznościowych, itp. Im więcej miejsc, tym lepiej.

W większości programów partnerskich wypłata zarobionych środków następuje po osiągnięciu pewnej kwoty, np. 100 zł. Zanim zdecydujesz się zostać partnerem, sprawdź w regulaminie jej wysokość. Oczywiście im niższa, tym lepsza bo zwiększa szanse szybkiej zapłaty za pracę.

Na co zwrócić uwagę wybierając program partnerski?


Jak już wspomniałam, warto sprawdzić jaki jest próg wypłaty zgromadzonych środków i zastanowić się jakie jest prawdopodobieństwo zebrania ich w niedługim czasie. Na początek lepiej wybrać program, w którym takiego limitu nie ma (choć niewiele jest takich ofert) lub wynosi 50 - 100 zł.

Jednak jeszcze ważniejszym kryterium są Twoje zainteresowania i doświadczenie. Ponieważ Twoim zadaniem będzie promocja konkretnego produktu lub usługi, powinnaś mieć wiedzę na  ich temat, którą przekażesz potencjalnym klientom partnera. Przykładowo, jeżeli uwielbiasz gotować i prowadzisz bloga kulinarnego, możesz testować i pisać recenzje sprzętu AGD. Twoje doświadczenie pomoże innym dokonać wyboru dobrego sprzętu kuchennego, a Tobie przyniesie profit. Jak pasjonują Cię podróże, spróbuj oceniać hotele i biura podróży, a przy okazji sprzedawać rezerwacje pokoi hotelowych lub bilety na samolot. Masz wiedzę z dziedziny ekonomii i bankowości, pisz artykuły dla laików poszukujących eksperckiej wiedzy na ten temat i zarabiaj na prowizji od sprzedanych kredytów. Możliwości jest naprawdę wiele.

Kiedy już zdecydujesz się z jaką branżą chcesz współpracować (polecam na początek skupienie się na jednej dziedzinie/firmie!) zrób rozeznanie w cenach produktów i usług, aby wybrać te najdroższe. Jeżeli promujesz robot kuchenny za 4 tyś.zł to przy prowizji wynoszącej 5% za jeden egzemplarz kupiony z Twojego polecenia zarobisz 200 zł. Pomyśl ile np. książek kucharskich za 40 zł musiałabyś "sprzedać," żeby uzyskać tę samą kwotę, przy tej samej wysokości prowizji?

Tu pojawił się kolejny istotny element programu partnerskiego - wysokość prowizji. Jest to procentowa wartość Twojego udziału w zyskach ze sprzedaży. Rozbieżność jest bardzo duża w różnych programach, dlatego przed wyborem zawsze warto przeliczyć sobie potencjalny zysk na złotówki.

Dodatkowym kryterium może być też dostępność narzędzi promocji dla partnerów. Proste programy dają tylko możliwość użycia linku partnerskiego lub bannera promocyjnego. Bardziej zaawansowane umożliwiają użycie zdjęć, widżetów reklamowych (np. zdjęcie produktu z automatycznie uaktualnianą ceną), plików xml (np. baza danych produktów w sklepie internetowym), mailingu reklamowego.

Jak znaleźć program partnerski? 


Do poszukiwań odpowiadającego nam PP najlepiej użyć wyszukiwarki internetowej. Jeżeli chcesz się zająć promocją konfekcji damskiej wpisz: odzież damska program partnerski, a wkrótce na monitorze pojawią się dziesiątki propozycji. Podobnie w przypadku, gdy chcesz współpracować z konkretną firmą, wpisujesz np. zalando program partnerski. O ile firma ma program partnerski, tak go znajdziesz. Warto też sprawdzić na stronie internetowej sklepu lub producenta, którą regularnie odwiedzasz, czy nie znajduje się na niej informacja o PP (link często znajduje się na dole strony).

Inną opcją jest zarejestrowanie się w sieci afiliacyjnej (np. webepartners.pl). Serwis ten zbiera w jednym miejscu wielu reklamodawców (to firmy chcące coś sprzedać) i wydawców (to Ty) ułatwiając jednym i drugim znalezienie odpowiednich partnerów. Zaletą takiej sieci jest możliwość współpracy z wieloma reklamodawcami i zbieranie prowizji ze sprzedaży do jednej puli, dzięki czemu łatwiej osiągnąć próg wypłaty.

Jak rozliczyć dochody z programu partnerskiego?


W przypadku większości programów partnerskich, podpisujesz z partnerem/siecią afiliacyjną umowę (zwykle jest to umowa o dzieło lub najmu). Przed wypłatą zebranych środków, wystawiasz partnerowi rachunek z obliczoną kwotą zaliczki na podatek, która zastanie potrącona przez partnera. Pod koniec roku podatkowego otrzymasz PIT-11 na podstawie, którego rozliczysz się z US. Więcej o rozliczeniu zarobków znajdziesz w tutaj.
Zdarzają się jednak PP, szczególnie te zagraniczne, w których rozliczanie z partnerami wygląda inaczej i to Ty będziesz musiała wpłacać zaliczki na podatek. Zawsze sprawdź tę kwestie w regulaminie, żeby uniknąć problemów przy rozliczeniach z fiskusem. Ja osobiście wybieram programy, w których rozliczenie następuje na podstawie umowy o dzieło, aby oszczędzić sobie "papierkowej roboty."

Plusy i minusy udziału w programie partnerskim


Plusy

+ możliwość zdobycia dodatkowego, a - w przypadku utalentowanych sprzedawców - głównego, dochodu
+ służenie swoją wiedzą ekspercką i doświadczeniem, a jednocześnie zarabianie na nich
+ możliwość prowadzenia sklepu internetowego bez konieczność produkowania, zakupu, magazynowania produktów
+ możliwość dodatkowego dochodu bez konieczności zakładania działalności gospodarczej
+ możliwość wzbogacenia treści swojego bloga/portalu
+ zdobycie doświadczenia w e-commerce

Minusy

- długi czas oczekiwania na wypłatę (często nieregularne zarobki)
- utrata klientów po usunięciu lub wygaśnięciu pliku cookie
- ryzyko przejęcia klienta przez innego partnera
- poświęcenie dużo czasu i energii na pozyskanie klienta

Macie już jakieś doświadczenie ze współpracy w ramach PP? Zostawcie komentarz. Wasze opinie są ważne - pomogą innym podjąć decyzję czy i z kim współpracować.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Niektóre linki na tym blogu są linkami partnerskimi, które mogą zapisywać pliki cookie w twojej przeglądarce.
Co to są linki partnerskie?
Copyright © 2014 Jolka potrafi... , Blogger
Do góry